Sundhed og sushi vol.2

Japan er uden tvivl en af verdens sundeste lande, set ud fra deres høje levealder (80 år for mænd/87 år for kvinder) men også helt simpelt på f.eks. udvikling af sygdomme, hvor de har den laveste forekomst af hjertesygdomme og demens i verden. Men hvad er årsagen? Jeg vil i de følgende “Sundhed og Sushi” indlæg prøve at samle det vi ved videnskabeligt og give mine egne bud på yderligere mulige parametre. Velbekomme:)

Morgentræning i stald Sumo.

Er det alt det Fisk?

I Japan spiser de masser af dyr og planter fra havet. De spiser regelmæssigt fisk og de særeste planter af tang typen indgår som base i de fleste af deres måltider. Det er fascinerende at betragte tilgangen til det rå, friske og originale udgangspunkt til råvaren som hersker i diverse forskellige køkkener rundt omkring i det store, langstrakte land.

Måske er det alt det fisk?


 

Sushi fakta:

Nigiri er små klumper af ris hvorpå der lægges skiver af rå, røget eller marineret fisk, eller evt. kæmperejer eller andre skaldyr.

Styr på rullen?

  • Uramaki – også kaldet inside out maki, har nori (tangen) på indersiden af risene og 2 eller flere slags fyld.
  • Hosomaki – små makisushi med en diameter på ca. 2 cm og indeholder typisk kun en slags fyld.
  • Futomaki – store makisushi med en diameter på ca. 4 cm og med 2-3 slags fyld.
  • Temaki – kegleformede håndruller, ca. 10 cm lange, hvor fyldet stikker ud i den ene ende. Spises generelt ikke med spisepinde, men med fingrene.
  • Kaburimaki – er en uramaki, som får lagt et lag af fisk oven på toppen, hvilket gør den mere dekorativ.

 

 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.