Vil du gerne af med dine smerter i ryggen? – Mine 5 bedste råd

Over 40 % af danskerne har haft ondt i ryggen indenfor det sidste halve år, og rigtig mange har oplevet at have ondt i ryggen en eller flere gange i livet. Det er helt normalt og nærmest aldrig alvorligt. Desværre oplever mange mennesker stadig at være sygemeldt i kortere eller længere tid, samt at miste evnen til at kunne være fysisk aktiv, fordi smerterne, angsten og usikkerheden omkring ryggen og smerterne tager over. De fleste oplever heldigvis, at smerterne forsvinder og indenfor 3 uger er næsten 90 % tilbage til almindelig hverdag.

Over 40 % af danskerne har haft ondt i ryggen indenfor det sidste halve år, og rigtig mange har oplevet at have ondt i ryggen en eller flere gange i livet. Det er helt normalt og nærmest aldrig alvorligt. Desværre oplever mange mennesker stadig at være sygemeldt i kortere eller længere tid, samt at miste evnen til at kunne være fysisk aktiv, fordi smerterne, angsten og usikkerheden omkring ryggen og smerterne tager over. De fleste oplever heldigvis, at smerterne forsvinder og indenfor 3 uger er næsten 90 % tilbage til almindelig hverdag.

De fleste får aldrig en diagnose, og vi ved rent faktisk heller ikke særligt meget om, hvor smerterne kommer fra, men vi ved, at det kun i meget sjældne tilfælde kan være alvorligt! 
Lad mig også lige aflive nogle sejlivede myter med det samme: Børn har ondt i ryggen, ældre har ondt i ryggen, folk som er meget stillesiddende, har ondt i ryggen, sportsfolk har ondt i ryggen! ALLE kan få ondt i ryggen. Måske skal man rent faktisk have ondt i ryggen, som en del af den serie som hedder LIVET? Måske er det måden, hvorpå tyngdekraften, vores alder/genetik samt stresshormonerne, Netflix og ringe kost og søvnkvalitet udmønter sig? Og måske er der helt normalt? I hvert fald rammer det bredt både i forhold til alder, køn og jobfunktioner.

Mine 5 bedste råd til dig med ondt i ryggen!

1. Det er helt tydeligt, at mennesker som er regelmæssig fysisk aktive, har mindre gener af ondt i ryggen, og man kommer sig også hurtigere, hvis man bruger fysisk aktivitet som en del af behandlingen.

2.Rygning forværrer det hele, så færre smøger please!!!

3. Specifikke øvelser kan måske hjælpe, hvis du finder ud af, hvilke øvelser der passer til dig. Der findes ingen farlige eller forkerte bevægelser, men det kan være en god hjælp at søge sundhedsprofessionel rådgivning hvis dine smerter er tilbagevendende eller er vedvarende.

4. Fat mod, vær positiv og søg viden og information omkring dit problem, gerne hos en sundhedsprofessionel, da Dr. Google sjældent har SVARET.  Det ser ud til, at de mennesker som kan arbejde med ja hatten har en bedre mulighed, for at komme igennem smerterne og videre bagefter. Endvidere er afledning også en god teknik. De fleste kan ikke have stærke smerter hele tiden og f.eks. være inde og se ”Ternet Ninja” eller Cirkus revyen?

5. Kom tilbage på dit arbejde hurtigst muligt! Det er er super vigtigt – hvis man vel og mærke er glad for sit arbejde og er vellidt på sit arbejde?

Til gengæld har medicin en meget ringe effekt, og måske er det kun de første par dage, du skal bruge det og HUSK så, at alle mennesker desværre mere eller mindre prøver at få ondt i ryggen – og det er helt normalt.

LÆS kun dette hvis du tror du er den ene promille og ikke er den bekymrende type…:)

Søg hjælp med det samme, hvis der er ryg/bensmerter OG nedsat kontrol af blærefunktion eller følelsesløshed i skridtet, og hvis der er ryg/bensmerter OG nedsat kraft og/eller kraftig smerteudstråling i det ene eller begge ben.

BOOK mit foredrag – Rygsygdomme og en kold håndbajer KLIK HER

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.