Din røv prøver faktisk at fortælle dig noget … din røv!

Denne klumme kommer til at handle om, at rigtig mange af os lider og er forpinte julenat. Ikke just i sympati med Marias fødsel af Jesus barnet, selv om mange mænd nok vil mene, at denne pinsel helt kan sammenlignes med de smerter, der må være forbundet med at udføre en jomfrufødsel.

Rigtig mange danskere får nemlig en julenat med svedeture, oppustethed, forstoppelse og diarré efter et lidt for aggressivt indtag af fed julemad, inaktivitet og en hel del alkohol ovenpå det hele.

Skadestuerne og akuttelefonerne har derfor ekstra travlt, og faktisk er risikoen for at få et hjertetilfælde 37 % højere sent på aftenen juleaften ifølge den svenske SWEDEHEART-database, som i 2018 udgav en artikel i The British Medical Journal*. De fører ikke noget videnskabeligt bevis for, om det hænger sammen med diæten, men stiller spørgsmålet, om det måske kunne hænge sådan sammen?

For mit eget vedkommende ved jeg allerede, at den er gal, når vi er kommet til pakkeorgiet, og jeg, på trods af at have smidt slipset og knappet buksen lidt op, begynder at udvikle symptomerne.

Sådan en befriende god juleprut kan virkelig underholde og imponere, men også lave total ødelæggelse – og med den rigtige vinkel faktisk slukke en del af lysene på træet. Til alle tider har denne fantastiske evne/funktion skabt store oplevelser rundt om bålet i fortidens huler og hytter. Og på sådan en god aften foran både svigermor og alle ungerne kan den, som mestrer Victor Borges timing, sole sig i kærlige og voldsomme tilkendegivelser fra sofaens uanede gidsler.

Men spøg til side. Hvad de fleste mennesker blot oplever som en maskine til tant og fjert, er faktisk et ekstremt kompliceret og sårbart organ, som kræver pleje og omsorg af samme omfang, som resten af vores krop har brug for.

Så sæt dig godt tilrette … og læs de fem gode råd og red din egen og din sovekammerats julenat for røgelse**

  1. Dyrk motion op til middagen. Gå en lang tur, tag i fitten og få pulsen godt op eller lav fem minutters træning på gulvet derhjemme. Tarmen og vores bugvæg elsker bevægelse.
  2. Dæk op med store vandglas. Det gælder om at få lagt kød, sovs og rødkål vådt og godt sammen med en masse væske, udover den gode rødvin.
  3. Spis fiberrige måltider om morgenen og til frokost. Gryn, frugt og grønt tilfører masser af fibre til maskinen, så ”varerne” flyttes nemmere igennem systemet.
  4. Spis længe. Tag det roligt og nyd maden! Tyg den mange gange, og som husfar/-mor bør du give tydelig information: ”Bare rolig, der er masser af sovs, og anden runde kommer lidt senere”. Drop til gengæld klassikeren, som mangen en mand er faldet under: ” Bare spis, der er mere hvor det kommer fra.”
  5. Start og slut med: ”Nu er det jul igen” Giv den gas hele vejen rundt i huset, ud og ind og op og ned så pulsen kommer op og maveindholdet også får lidt dans og motion.

Se, det var en rigtig julehistorie i håbet om, at du ikke oplever den ultimative ydmygelse at blive indlagt på grund af ædning. ”Din røv prøver faktisk at fortælle dig noget … din røv!” er selvfølgelig noget af et litterær kraftudtryk, men jeg prøver faktisk at redde din jul – og den er god nok, din ende kan faktisk fortælle dig og dine omgivelser noget.

Tarmen er en del af menneskets fordøjelsessystem. Det er her den tyggede og æltede mad, fra mavesækken optages i kroppen. Tarmen elsker motion og ændringer af tyngdekraften, så gåture og lidt øvelser på gulvet derhjemme kan lindre, hvis nu du mod forventning kommer til at guffeluffe for meget igen.

Glædelig jul og godt nytår ønskes du og din tarm.

*https://www.bmj.com/company/newsroom/higher-risk-of-heart-attack-on-christmas-eve/

**Røgelse stammer fra en duftende harpiks, som man udvinder af træet Boswellia serrata, som gror i Somalia.

Scenen her er fra en af mine ynglings film, Ace Ventura og et bevis på at en røv faktisk kan tale:)

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.